Σάββατο 23 Αυγούστου 2014

Θα γίνει η Δραπετσώνα το νέο "Ελληνικό";

Τα σχέδια ανάπλασης, τα επιχειρηματικά σχήματα που θέλουν να παίξουν ρόλο και οι διαφορετικές ιδιοκτησίες. Ενδιαφέρον από ξένα funds.
Από τον Κώστα Γιαννόπουλο


Μια αεροφωτογραφία της περιοχής είναι αρκετή για να πείσει για την αξία του ακατέργαστου «διαμαντιού» του real estate στα νότια της Αθήνας. Ο λόγος για την έκταση-«φιλέτο» της Δραπετσώνας, που αποτελεί την τελευταία ελεύθερη περιοχή του παραλιακού μετώπου και, ως τέτοια, αποτελεί πόλο έλξης για επιχειρηματικά συμφέροντα αλλά και για πολυποίκιλα projects ανάπτυξης και αξιοποίησης. 
Τα σχέδια αυτά επανέρχονται στο προσκήνιο, καθώς, με το νέο πολεοδομικό σχέδιο που ψηφίστηκε, η έκταση ορίζεται ως περιοχή μητροπολιτικής ανάπλασης Κερατσινίου-Δραπετσώνας, ανοίγοντας την όρεξη στους επίδοξους «μνηστήρες».
Κατά καιρούς έχουν προταθεί πολυάριθμες λύσεις: από αυτήν της δημιουργίας πίστας Formula 1 -η οποία, ωστόσο, φαίνεται να εγκαταλείπεται, εξαιτίας της αδυναμίας εξεύρεσης χρηματοδότη-μέχρι τα σχέδια για δημιουργία ναυτιλιακού κέντρου, ελληνικών «Docklands» ή ακόμα και για ανάπτυξη με τη μορφή ενός νέου «Ελληνικού ». Κανένα πλάνο, ωστόσο, δεν έχει προχωρήσει, καθώς δεν επετεύχθη η συμφωνία όλων των ιδιοκτητών.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η πρόθεση της εταιρείας Oil One, συμφερόντων ομίλου Aegean, να αξιοποιήσει το κομμάτι που διαθέτει είτε ως χώρο επεξεργασίας και αποθήκευσης πετρελαιοειδών είτε ως μονάδα επεξεργασίας λυμάτων. Οι συγκεκριμένες χρήσεις έρχονται σε ευθεία αντίθεση με τα πλάνα που υποστηρίζονται και από τους Κινέζους της COSCO αλλά και από τον γειτονικό Δήμο του Πειραιά για τη δημιουργία ενός μητροπολιτικού ναυτιλιακού κέντρου. Στη μέση των αντικρουόμενων συμφερόντων βρίσκονται αφενός ο τοπικός Δήμος Κερατσινίου-Δραπετσώνας και αφετέρου οι υπόλοιποι ιδιοκτήτες των περίπου 660 στρεμμάτων. Επισπεύδων για την αξιοποίηση της έκτασης είναι η Εθνική Τράπεζα, που είναι και ο μεγαλύτερος ιδιοκτήτης και θα έβλεπε με καλό μάτι την πώληση των 250 στρεμμάτων που διαθέτει, ώστε το εκτιμώμενο έσοδο των 300 εκατομμυρίων να ενισχύσει τον ισολογισμό της. Το πρόβλημα, ωστόσο, είναι ότι η Εθνική δεν είναι η μόνη ενδιαφερόμενη, ενώ, όπως όλα δείχνουν, κάθε πλευρά έχει δική της διαφορετική ατζέντα.
Πάντως, σύμφωνα με το παλαιότερο σχέδιο της Εθνικής, θα μπορούσαν να δημιουργηθούν 3.500 θέσεις εργασίας στην κατασκευή και άλλες 6.000 στις εγκαταστάσεις μετά την ολοκλήρωση του έργου, οδηγώντας σε αναβάθμιση μια περιοχή 450.000 κατοίκων που σήμερα μαστίζεται από την ανεργία.
 
Formula 1
Η πιο γνωστή πρόταση, για την κατασκευή πίστας Formula 1, είχε απασχολήσει και στο παρελθόν το υπουργείο Ανάπτυξης, ωστόσο το σχέδιο δεν προχώρησε, καθώς δεν φαίνεται να υπήρξε επενδυτικό ενδιαφέρον, ενώ και οι ιδιοκτήτες θα προτιμούσαν την πώληση των εκτάσεων.

Είχε προηγηθεί, βεβαίως, μελέτη για λογαριασμό της Εθνικής Τράπεζας στα μέσα της περασμένης δεκαετίας, που πρότεινε επενδύσεις ύψους 600 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη της περιοχής κατά το πρότυπο των λονδρέζικων Docklands, με τη δημιουργία κτιρίων συνολικής επιφάνειας άνω των 350.000 τ.μ., που θα φιλοξενούσαν, μεταξύ άλλων, επιχειρηματικό κέντρο (προσανατολισμένο στη ναυτιλία), οικιστικό συγκρότημα, εμπορικά κέντρα, τουριστικές εγκαταστάσεις και χώρους πολιτισμού, αθλητισμού, ψυχαγωγίας κ.ά.
 
Το σχέδιο αυτό επικαιροποιημένο παρουσιάστηκε πρόσφατα σε κλειστό forum υποψήφιων επενδυτών στη Νέα Υόρκη και, σύμφωνα με τη νέα εκδοχή του, προτείνεται η σύσταση μια εταιρείας ειδικού σκοπού, που θα αγοράσει την έκταση από τους σημερινούς ιδιοκτήτες και θα προχωρήσει σε συνολική ανάπλαση με την κατασκευή 4 έως 6 ουρανοξυστών, εμπορικού κέντρου 25.000 τ.μ., τεχνητής λίμνης με νησίδα, ελικοδρομίου, εμπορικών χώρων, μαρίνας και επιβατικού σταθμού κρουαζιέρας.
Η αξιοποίηση «προς τα επάνω» με ουρανοξύστες επιτρέπει, σύμφωνα με το πλάνο, να αναπτυχθεί μητροπολιτικό πάρκο με χώρους πρασίνου στο 70% της έκτασης.

Αντιδρά σε όλα ο ΣΥΡΙΖΑ
 
Τα 660 στρέμματα χωρίζονται σε εννέα τμήματα, που ανήκουν σε πέντε διαφορετικούς ιδιοκτήτες. 
Κομβικό ρόλο στα σχέδια ανάπλασης και αξιοποίησης διαδραματίζει η παραλιακή λωρίδα 93,75 στρεμμάτων, που ανήκει στον ΟΛΠ. Χωρίς αυτήν δεν νοείται οποιαδήποτε ανάπτυξη που θα περιλαμβάνει ως προϋπόθεση την πρόσβαση στη θάλασσα. Ο ΟΛΠ εμφανίζεται να έχει απορρίψει τη λύση της δημιουργίας πίστας Formula 1 και εμφανίζεται «ζεστός» για τη λύση της δημιουργίας μητροπολιτικού ναυτιλιακού κέντρου.
Η κυρίως έκταση-«φιλέτο», περίπου 250 στρεμμάτων, έχει κληρονομηθεί στην ΕΤΕ από τα παλιά Λιπάσματα Δραπετσώνας, όπου τη δεκαετία του ΄60 εργάζονταν σχεδόν 9.000 άνθρωποι. Ωστόσο, από το 1 999, οπότε και έκλεισε το εργοστάσιο της Ανώνυμης Ελληνικής Εταιρείας Χημικών Προϊόντων και Λιπασμάτων, η περιοχή παραμένει αναξιοποίητη. Η Εθνική ξεκινά την κοστολόγηση της έκτασης από τα 300 εκατ. ευρώ.

Δύο σημαντικά τμήματα έκτασης 82,25 στρεμμάτων έχουν επίσης περάσει από πολλούς ιδιοκτήτες, ξεκινώντας από τη Mobil, στη συνέχεια την BP, για να καταλήξουν στην εταιρεία Oil One, που έχει έδρα το κτίριο της Aegean στην Ακτή Κονδύλη.

Η έκταση στο παρελθόν φιλοξενούσε εγκαταστάσεις κατεργασίας λιπαντικών και ο νέος ιδιοκτήτης επιθυμεί να την αξιοποιήσει με την εγκατάσταση βιομηχανικής μονάδας επεξεργασίας.
Τρία κομμάτια έκτασης 117 στρεμμάτων ανήκουν στην ΑΓΕΤ Ηρακλής, η οποία χρησιμοποιούσε παλαιότερα τη Δραπετσώνα ως τερματικό τσιμέντου. Η βιομηχανία, ωστόσο, φέρεται να έχει καταρχήν δώσει τη συγκατάθεσή της για να διαθέσει και τη δική της ιδιοκτησία, εφόσον προχωρήσει το συνολικό σχέδιο ανάπλασης.
Ο Δήμος Κερατσινίου-Δραπετσώνας ελέγχει άλλα τέσσερα τμήματα, συνολικής έκτασης 112,65 στρεμμάτων. Η προηγούμενη δημοτική Αρχή είχε ταχθεί υπέρ της αξιοποίησης στη βάση του σχεδίου που παρουσιάστηκε πρόσφατα (70% πράσινο, ουρανοξύστες και εμπορικό κέντρο, χωρίς κατοικίες), ωστόσο ο νέος δήμαρχος (ΣΥΡΙΖΑ) τάσσεται υπέρ της δημιουργίας μητροπολιτικού πάρκου με αξιοποίηση των βιομηχανικών κτισμάτων, που αναδεικνύουν την ιστορία του τόπου, και ήπιες χρήσεις.

* Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο" της 14ης Αυγούστου Πηγή:www.capital.gr