Παρασκευή 4 Φεβρουαρίου 2011

Σχολικές επιτροπές: Τι μέλλει γενέσθαι;

Σύγχυση επικρατεί για τις νέες αρμοδιότητες των σχολικών επιτροπών και τον τρόπο διαχείρισης των σχολικών κονδυλίων, μετά  τη  μείωση του αριθμού τους (δύο ανά δήμο, μία ανά διαμέρισμα στους πολύ μεγάλους δήμους).
Έως και σήμερα δεν έχει εκδοθεί η σχετική υπουργική απόφαση που θα καθορίζει το πλαίσιο λειτουργίας, τη συγκρότηση καθώς και τις αρμοδιότητες των νέων σχολικών επιτροπών.

Σύμφωνα με τον  "Καλλικράτη" στο τέλος Φεβρουαρίου θα έχουν συγχωνευτεί οι σχολικές επιτροπές και έως τότε θα λειτουργούν με τη σημερινή σύνθεση. Βέβαια για να συμβεί αυτό θα πρέπει να έχει εκδοθεί η υπουργική απόφαση που θα καθορίζει τις λεπτομέρειες λειτουργίας των νέων επιτροπών και το δημοτικό συμβούλιο να έχει αποφασίσει για τη συγχώνευση των νομικών προσώπων.

Αυτό σημαίνει ότι κάθε σχολική επιτροπή σήμερα λειτουργεί με το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο, θεωρεί τα σχετικά βιβλία (πληρωμής και εισπράξεως)  για το νέο οικονομικό έτος και  αποφασίζει για δαπάνες και πρωτοβουλίες έως ότου έρθει η σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου. 
Άρα άμεσα οι σχολικές επιτροπές θα πρέπει να εκταμιεύσουν την τελευταία δόση του 2010 που έχει έρθει στους Δήμους,  στο Δήμο Κερατσινίου ήδη κάποιες σχολικές επιτροπές την έχουν βάλει στα ταμεία τους και παράλληλα να πληρώσουν τις σχετικές υποχρεώσεις προς προμηθευτές.
Οι σύλλογοι εκπαιδευτικών και η ένωση γονέων με τους αντιπροσώπους τους στην επιτροπή παιδείας θα πρέπει να πιέσουν προς αυτή την κατεύθυνση για να εκταμιευτούν τα χρήματα. Επιπροσθέτως η σχολική επιτροπή έχει το δικαίωμα και νομιμοποιείται να λαμβάνει όποια απόφαση θέλει στο πλαίσιο των νόμων λειτουργίας της και όχι να αναβάλει κρίσιμες αποφάσεις εν αναμονή της συγχώνευσης. Ούτως ή άλλως, όλα είναι απολύτως ρευστά και υπάρχει το ενδεχόμενο να δοθεί παράταση λειτουργίας έως και τη λήξη του σχολικού έτους.

Τι μέλλει γενέσθαι;
Το υπουργείο Παιδείας σε εσωτερικό έγγραφο για τις αλλαγές για τη νέα χρονιά αποδίδει καθοριστικό ρόλο στις επιτροπές που θα υπάρχουν στα σχολεία (ή όπως αλλιώς αυτές θα ονομάζονται) για τη διάθεση της κρατικής χρηματοδότησης, αφού θα είναι ο πρώτος αποδέκτης των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων καθώς προβλέπεται η υποχρεωτική σύνταξη προϋπολογισμού και απολογισμού.
Σίγουρο είναι ότι σε κάθε σχολείο θα υπάρχει κάποια επιτροπή (με τον εκπρόσωπο γονέων, τον εκπρόσωπο του δήμου ή ειδικότερα εκπρόσωπο του τοπικού συμβουλίου, το διευθυντή του σχολείου, τον εκπρόσωπο του συλλόγου διδασκόντων)
 Το θέμα είναι οι άτυπες ή τυπικές αυτές επιτροπές τι αρμοδιότητες θα έχουν και ποιος θα είναι ο ρόλος του νομικού προσώπου «σχολική επιτροπή» που θα λειτουργεί σε κάθε δήμο; Οι νέες σχολικές επιτροπές στους δήμους  θα αναλάβουν ρόλο στην κατανομή της χρηματοδότησης των σχολείων ή θα υποβαθμιστούν σε διεκπεραιωτικές υπηρεσίες, που απλώς θα υπογράφουν; Θα υποδέχονται αιτήματα και θα κατανέμουν κονδύλια και με ποια κριτήρια; Θα εμπλακούν στην αξιολόγηση των μονάδων; Θα διαχειρίζονται τα χρήματα για τα λειτουργικά έξοδα (ρεύμα, πετρέλαιο, νερό), τη συντήρηση και επισκευή κτιρίων, τον εξοπλισμό κ.ο.κ.; και τελικά ποιος θα αντιμετωπίζει  την καθημερινότητα του σχολείου όπως : π.χ.  ποιος πληρώνει το μελάνι για τον εκτυπωτή; Ποιος πληρώνει μια επιβεβλημένη απόφραξη του αποχετευτικού συστήματος;
Τέλος ποια θα είναι η διαδρομή των χρημάτων, που τώρα ξεκινούν από τα αρμόδια υπουργεία (Εσωτερικών ή Παιδείας, που ήταν αρμόδιο και για τις καθαρίστριες, οι οποίες πλέον πέρασαν στους δήμους) και περνούν στις νομαρχιακές επιτροπές (που καταργούνται), στις δημοτικές (η ύπαρξη των οποίων είναι αμφίβολη) και, τέλος, στις σχολικές επιτροπές;
Μέχρι σήμερα τίποτα από τα παραπάνω δεν έχει απαντηθεί με σαφήνεια και μάλλον είναι άκαιρες οι αιτιάσεις τοπικών παραγόντων που αναλίσκονται σε υποσχέσεις και σχεδιασμούς επί χάρτου  ειδικά στην εποχή της σκληρής περιστολής της χρηματοδότησης.

Πιστεύουμε ότι σύντομα πρέπει να  δοθούν στη δημοσιότητα οι αποφάσεις της κυβέρνησης, ώστε τα κενά στο θεσμικό πλαίσιο και οι αόριστες προβλέψεις για τη λειτουργία των οργάνων που συνδέονται με τους νέους, καλλικρατικούς δήμους  να καλυφτούν, ώστε τα σχολεία να λειτουργήσουν χωρίς προβλήματα και οι δήμοι να προγραμματίσουν το έργο τους.